Πληροφορίες
Όνομα: | Άννα | Βαθμίδα: | Καθηγήτρια |
Επώνυμο: | Φτερνιάτη | Γνωστικό Αντικείμενο: | Διδακτική Γλωσσικών Μαθημάτων |
Email: | afterniati@upatras.gr | Ώρες Συνεργασίας: | Τρίτη 13.30– 14.30, Πέμπτη με ραντεβού. |
Τηλέφωνο: | 2610 969723 | Google Scholar: |
Η Άννα Φτερνιάτη είναι Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών στο αντικείμενο Διδακτική Γλωσσικών Μαθημάτων. Έχει ασχοληθεί με έρευνες και έχει δημοσιεύσεις στον τομέα της Διδακτικής της Γλώσσας με έμφαση στην Παιδαγωγική του Γραμματισμού και τη διδασκαλία και αξιολόγηση του γραπτού λόγου, καθώς και στους Πολυγραμματισμούς. Έχει επίσης εμπειρία και δημοσιεύσεις σε θέματα σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης διδακτικών προγραμμάτων και υλικών, καθώς και στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Συμμετείχε στις επιστημονικές ομάδες δεκαπέντε σχετικών ευρωπαϊκών και άλλων ερευνητικών προγραμμάτων. Επίσης συμμετείχε στις εργασίες των επιτροπών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη σύνταξη του ισχύοντος Αναλυτικού Προγράμματος και για την παρακολούθηση του ισχύοντος εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α/θμια Εκπ/ση.
Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα: | Η Άννα Φτερνιάτη είναι Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών στο αντικείμενο Διδακτική Γλωσσικών Μαθημάτων. Έχει ασχοληθεί με έρευνες και έχει δημοσιεύσεις στον τομέα της Διδακτικής της Γλώσσας με έμφαση στην Παιδαγωγική του Γραμματισμού και τη διδασκαλία και αξιολόγηση του γραπτού λόγου, καθώς και στους Πολυγραμματισμούς. Έχει επίσης εμπειρία και δημοσιεύσεις σε θέματα σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης διδακτικών προγραμμάτων και υλικών, καθώς και στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Συμμετείχε στις επιστημονικές ομάδες δεκαπέντε σχετικών ευρωπαϊκών και άλλων ερευνητικών προγραμμάτων. Επίσης συμμετείχε στις εργασίες των επιτροπών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τη σύνταξη του ισχύοντος Αναλυτικού Προγράμματος και για την παρακολούθηση του ισχύοντος εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στην Α/θμια Εκπ/ση. |
Σπουδές: | Πτυχίο Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών Πτυχίο Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών D.E.A. Γλωσσολογίας Πανεπιστημίου Paris 7 D.E.A. Παιδαγωγικής Ψυχολογίας Πανεπιστημίου Paris 8 Διδάκτωρ Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Πατρών στο αντικείμενο “Διδακτική της Γλώσσας” Γλώσσες: αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά, αρχαία ελληνικά, λατινικά |
Βαθμίδα – Γνωστικό Αντικείμενο: | Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο αντικείμενο Διδακτική Γλωσσικών Μαθημάτων |
Επιστημονικά – Ερευνητικά Ενδιαφέροντα: | Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην Παιδαγωγική του Γραμματισμού και τη διδασκαλία και αξιολόγηση του γραπτού λόγου, καθώς και στους Πολυγραμματισμούς. Έχει επίσης εμπειρία σε θέματα σχεδιασμού, ανάπτυξης και αξιολόγησης διδακτικών προγραμμάτων και υλικών |
Διδακτική Εμπειρία: | Έχει εργαστεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως φιλόλογος και με αποσπάσεις στο Π.Τ.Ν. και στο Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Π.Ε.Κ. Πατρών και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με αντικείμενο τη Διδασκαλία της Γλώσσας. |
Κύριο Ερευνητικό Έργο: | Συμμετοχή σε 15 συνολικά ερευνητικά προγράμματα ως μέλος της επιστημονικής ομάδας ή ως επιστημονική υπεύθυνη: Συμμετοχή σε τρία ερευνητικά προγράμματα του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών. Συμμετοχή σε εννέα ερευνητικά προγράμματα του ΕΠΕΑΕΚ που υλοποιήθηκαν από ΥΠΕΠΘ – Π.Ι. Επιστημονική υπεύθυνη σε ερευνητικό πρόγραμμα Καραθεοδωρή Συμμετοχή σε δύο ερευνητικά προγράμματα ΕΣΠΑ |
Μεταπτυχιακό: | |
Προπτυχιακό | |
Διδασκαλία – Μαθήματα: |
1. Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας (στο ΠΤΔΕ και με ανάθεση από το 2008 έως το 2012 στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Παν/μίου Πατρών) 6. και του μαθήματος Ζητήματα Γλωσσικής Εκπαίδευσης στο Τμήμα Φιλολογίας του Παν/μίου Πατρών
Νέο μάθημα (2015-..): Γραμματισμός, Παιδαγωγική του Γραμματισμού και Πολυγραμματισμοί Παλαιότερα μαθήματα 1. Γραπτή έκφραση: Έρευνα και διδασκαλία στην κατεύθυνση Αναλυτικά προγράμματα και Διδακτική
Περιεχόμενο μαθημάτων: – Προπτυχιακά μαθήματα: 1. Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας 2. Κειμενικά είδη και διδασκαλία γραπτού λόγου 3. Προσεγγίσεις στη διδασκαλία της γλώσσας 4. Γλώσσα, διαθεματικότητα και σχέδια εργασίας (project)
Νέο μάθημα (2015-..) Τίτλος μαθήματος: Γραμματισμός, Παιδαγωγική του Γραμματισμού και Πολυγραμματισμοί Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού και πρακτικού προσανατολισμού Έτος σπουδών: Β΄ Εξάμηνο: 3ο Περιεχόμενο του μαθήματος:
Παλαιότερα μαθήματα: 1. Γραπτή έκφραση: Έρευνα και διδασκαλία στην κατεύθυνση Αναλυτικά προγράμματα και Διδακτική • H επικοινωνιακή-κειμενική ικανότητα και η παραγωγή γραπτού λόγου στο σχολείο. Παράγοντες που προσδιορίζουν την παραγωγή γραπτού λόγου στο σχολείο 2. Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας στην κατεύθυνση Διαπολιτισμική Εκπαίδευση-Διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας • Γλωσσολογικές θεωρίες και εφαρμογές τους στη διδακτική. Εφαρμογές της διεπιστημονικής θεώρησης της γλώσσας στη διδακτική. Kύριες θεωρητικές και μεθοδολογικές αρχές 3. Μέθοδοι και τεχνικές συμμετοχικών ερευνητικών προσεγγίσεων στην κατεύθυνση Δια Βίου Εκπαίδευση: Πολιτικές, Επιμόρφωση και Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών (συνδιδασκαλία με καθηγητή Δ. Βεργίδη) • Πειραματική έρευνα. (πρόκειται μόνο για ένα μέρος του μαθήματος. Διδάσκονται από τον Καθηγητή κ. Βεργίδη και διάφορα άλλα αντικείμενα στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος) |
Ενδεικτικά:
Το διδακτικό υλικό για το γλωσσικό μάθημα του δημοτικού και η παιδαγωγική του γραμματισμού και των πολυγραμματισμών.
Συγγραφείς: Φτερνιάτη, Ά.
Στο: Νέα Παιδεία 135: 37-61.
Χρονολογία έκδοσης: 2010
Τα νέα βιβλία για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας του Δημοτικού Σχολείου: οι αρχές στις οποίες βασίστηκε η συγγραφή τους και τα σημαντικότερα μεθοδολογικά χαρακτηριστικά τους. Το παράδειγμα των μεγάλων τάξεων.
Συγγραφείς: Φτερνιάτη, Ά.
Στο: Νέα Παιδεία 126: 51-68.
Χρονολογία έκδοσης: 2008
Full text:Νέα Παιδεία. Τα νέα βιβλία.pdf
Οι μεθοδολογικές κατευθύνσεις του νέου Αναλυτικού Προγράμματος και οι προσεγγίσεις που υιοθετούνται στα νέα βιβλία για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας του δημοτικού σχολείου.
Συγγραφείς: Φτερνιάτη, Ά.
Στο: Στο Γ. Καψάλης και Α. Κατσίκης (επιμ.), Η πρωτοβάθμια εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας. Ιωάννινα: Παν/μιο Ιωαννίνων. 545 -553
Χρονολογία έκδοσης: 2007
Full text:Πανμιο Ιωαννίνων.Το νέο ΑΠ .pdf
Full text:LiteracyPedagogyandMultiliteraciesinGreekElementarySchoolLanguageArts.pdf
Full text:TeachingMultimodalityinGreekElementarySchoolLanguageArts.pdf
Full text:TheNewGreekElementaryLanguageArtsTextbooks.pdf
Full text:NationalCurriculumReformandNewElementarySchoolLanguageArtsTextbooksinGreece.pdf
Full text:ImplementingaTextOrientedApproachtoEffectStudentsTextualCompetence.pdf
Full text:L1 COMMUNICATIVE-TEXTUAL COMPETENCE OF GREEK UPPER ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS.pdf