Πληροφορίες

Όνομα: Αλεξάνδρα Βαθμίδα: Επίκουρη Καθηγήτρια
Επώνυμο: Πατρικίου Γνωστικό Αντικείμενο: Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης
Email: apatrikiou@g.upatras.gr Ώρες Συνεργασίας: Τρίτη 13.30– 14.30, Τετάρτη με ραντεβού.
Τηλέφωνο: 2610 969748 Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=V09s9agAAAAJ

Η Aλεξάνδρα Πατρικίου αποφοίτησε από το τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα ευρωπαϊκών σπουδών από το Πάντειο Πανεπιστήμιο (2003) και το King’s College, London (2005). Το 2012 ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή με θέμα “Απεικονίσεις της Γηραιάς Ηπείρου. Ο ‘διάλογος’ για την Ευρώπη στην Ελλάδα (1941-1946)” στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (επιβλέποντας: καθηγητής Προκόπης Παπαστράτης). Υπήρξε υπότροφος του ΙΚΥ (2006-2009), του Ιδρύματος Παιδείας και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού (2010-2011) και του Stanley J. Seeger Center for Hellenic Studies, Princeton University (2009). Υπό την επίβλεψη του Αλέξη Δημαρά έχει εργαστεί στο ΜΙΕΤ για την επιμέλεια έκθεσης με θέμα τα σχολικά αναγνωστικά (2010) και στο Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής Σχολή Μωραΐτη) για τη δημοσίευση των Αναλέκτων του Αλέξανδρου Δελμούζου (Η γλώσσα είναι μόνο μέσον, Αθήνα 2014). Από το 2017 έως το 2023 εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, υπεύθυνη για την διδασκαλία του Ολοκαυτώματος στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με δημοσιεύσεις σε συλλογικούς τόμους, σε επιστημονικά περιοδικά και με συμμετοχές σε συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τα κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε ποικίλες πτυχές της κοινωνικής ιστορίας της Ελλάδας του 20ού αιώνα, καθώς και των τρόπων διδασκαλίας τους στο σχολείο.

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα:

Η Aλεξάνδρα Πατρικίου αποφοίτησε από το τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα ευρωπαϊκών σπουδών από το Πάντειο Πανεπιστήμιο (2003) και το King’s College, London (2005). Το 2012 ολοκλήρωσε τη διδακτορική της διατριβή με θέμα “Απεικονίσεις της Γηραιάς Ηπείρου. Ο ‘διάλογος’ για την Ευρώπη στην Ελλάδα (1941-1946)” στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (επιβλέποντας: καθηγητής Προκόπης Παπαστράτης). Υπήρξε υπότροφος του ΙΚΥ (2006-2009), του Ιδρύματος Παιδείας και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού (2010-2011) και του Stanley J. Seeger Center for Hellenic Studies, Princeton University (2009). Υπό την επίβλεψη του Αλέξη Δημαρά έχει εργαστεί στο ΜΙΕΤ για την επιμέλεια έκθεσης με θέμα τα σχολικά αναγνωστικά (2010) και στο Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής Σχολή Μωραΐτη) για τη δημοσίευση των Αναλέκτων του Αλέξανδρου Δελμούζου (Η γλώσσα είναι μόνο μέσον, Αθήνα 2014). Από το 2017 έως το 2023 εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, υπεύθυνη για την διδασκαλία του Ολοκαυτώματος στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Με δημοσιεύσεις σε συλλογικούς τόμους, σε επιστημονικά περιοδικά και με συμμετοχές σε συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τα κύρια ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε ποικίλες πτυχές της κοινωνικής ιστορίας της Ελλάδας του 20ού αιώνα, καθώς και των τρόπων διδασκαλίας τους στο σχολείο.

Σπουδές:
  • Οκτώβριος 2005 – Ιούλιος 2012: Διδακτορικό δίπλωμα στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου με θέμα «Απεικονίσεις της Γηραιάς Ηπείρου. Ο ‘διάλογος’ για την Ευρώπη στην Ελλάδα, 1941-46» υπό την επίβλεψη του καθηγητή Προκόπη Παπαστράτη. Υπότροφος του ΙΚΥ και του Ιδρύματος Παιδείας και Ευρωπαϊκού Πολιτισμού (στη μνήμη Φίλιππου Ηλιού). [βαθμός: Άριστα]
  • Σεπτέμβριος 2003 – Σεπτέμβριος 2004: Master of Arts in European Studies του King’s College στο Λονδίνο· διπλωματική εργασία με θέμα ‘Borderland of the West. Perceptions of the geopolitical and ideological position of Greece and its responses to European Integration in the 1940s’ [βαθμός: Merit]
  • Σεπτέμβριος 2002 – Σεπτέμβριος 2003: Μεταπτυχιακός κύκλος σπουδών Jean Monnet του Παντείου Πανεπιστημίου ‘Ευρωπαϊκή Ένωση και Αναπτυσσόμενες Χώρες’· διπλωματική εργασία με θέμα ‘Από το εθνικό κράτος στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Η πορεία μίας νέας ταυτότητας’ [βαθμός: 18,5/20]
  • Σεπτέμβριος 1998 – Σεπτέμβριος 2002: Πτυχίο στον τομέα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης [βαθμός: Λίαν Καλώς (8,02/10)]
Βαθμίδα – Γνωστικό Αντικείμενο:

Επίκουρη Καθηγήτρια στο αντικείμενο Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης

Επιστημονικά – Ερευνητικά Ενδιαφέροντα:

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην κοινωνική ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα, την ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης και τη διδακτική της ιστορίας.

 

Διδακτική Εμπειρία:
  • Απρίλιος 2017–: Μέλος Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο της θεματικής ενότητας «Κοινωνικές και πολιτικές λειτουργείες της φυσικής αγωγής» στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Αθλητικές Σπουδές: Κοινωνιολογία, Ιστορία, Ανθρωπολογία». Επιβλέπει διπλωματικές εργασίες στο ίδιο πρόγραμμα.
  • Φεβρουάριος-Σεπτέμβριος 2017: Διδάσκει στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, στο Πάντειο Πανεπιστήμιο το μάθημα «Ιστορία των Εβραίων στο ελληνικό κράτος (19ος-20ός αιώνας)». Το μάθημα ήταν χρηματοδοτούμενο από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα για την «Απόκτηση Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας σε Νέους Επιστήμονες Κατόχους Διδακτορικού» (2016-17).
  • «Όψεις της ευρωπαϊκής ιδέας, 19ος – 20ος αιώνας» στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο, εαρινό εξάμηνο 2013-14, 2014-15, 2015-16 (αυτόνομη διδασκαλία).
Κύριο Ερευνητικό Έργο:
  • Ιανουάριος 2023-Δεκέμβριος 2024: Project Manager, εκπροσωπώντας το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος στη δράση HERSTORIES (Συμφωνία αριθ. 101091316) που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα CERV της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην ενίσχυση της μνήμης της εβραϊκής ιστορίας του 20ού αιώνα και του Ολοκαυτώματος σε μια διακρατική αλλά και τοπική, μικροϊστορική προοπτική μέσω μιας σειράς διαδραστικών εκδηλώσεων, από εργαστήρια και σεμινάρια έως διαγωνισμούς και δημόσιες εκδηλώσεις. Τα αποτελέσματα του έργου θα βασίζονται σε προσωπικές ιστορίες Εβραίων γυναικών από Πολωνία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τη Σλοβακία και την Τσεχική Δημοκρατία, τη Γερμανία και την Ουγγαρία.
  • Ιανουάριος 2017–2023: Ερευνήτρια για το Ολοκαύτωμα στο Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος (ΕΜΕ). Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων στο ΕΜΕ συμπεριλαμβάνονταν:
  • η θέση Chief Historian/Program Manager στο πρόγραμμα HANNAH (Challenging and Debunking Antisemitic Myths, https://hannah-project.eu/), που πραγματοποιείται (2020-22) σε συνεργασία με άλλους πέντε εταίρους (Centropa, Readlab, Terraforming, Galicia Jewish Museum, JKPeV). Το πρόγραμμα HANNAH συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα «Rights, Equality and Citizenship» της ΕΕ και αναμένεται να ενημερώσει και να εκπαιδεύσει σύμφωνα με τα σύγχρονα ιστορικά και παιδαγωγικά δεδομένα σχετικά με τη μακρά ιστορία των εβραϊκών κοινοτήτων στη Γερμανία, την Ελλάδα, τη Σερβία και την Πολωνία. Μεταξύ άλλων, το πρόγραμμα στοχεύει να ενισχύσει τη γνώση και τη μνήμη και να αυξήσει την ευαισθητοποίηση κατά του αντισημιτισμού, μέσω της ενίσχυσης των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών, των βιβλιοθηκονόμων και των αρχειονόμων. Παράλληλα, το έργο συμβάλει στην καλύτερη γνώση των νέων και την ενημέρωση των φορέων χάραξης πολιτικής.
  • η διενέργεια και πραγματοποίηση ερευνητικών προγραμμάτων σε συνεργασία με διεθνείς φορείς, όπως το «Women and Holocaust» (χρηματοδοτούμενο από την Αμερικανική Πρεσβεία, 2021-22) και το «Untold Stories of the Holocaust from the Corners of Europe» (σε συνεργασία με το Holocaust Memorial Day Trust και The National Holocaust Centre and Museum χρηματοδοτούμενο από τον IHRA), που κύριο θέμα έχουν την διδακτική του Ολοκαυτώματος.
  • η σύνταξη ερευνητικών προτάσεων για χρηματοδότηση και η συμμετοχή σε συναφή με τη νεότερη και σύγχρονη εβραϊκή ζωή στην Ελλάδα και το Ολοκαύτωμα ερευνητικά προγράμματα χρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, International Holocaust Remembrance Alliance, η Αμερικανική Πρεσβεία κ.ά.
  • η οργάνωση και διεξαγωγή επιμορφωτικών σεμιναρίων σε καθηγητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος με τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους στην Ελλάδα (π.χ. Αθήνα, Χανιά, Βόλο, Δράμα, Δίστομο) και σε συνεργασία με διεθνείς φορείς του εξωτερικού, όπως το Yad Vashem (Ισραήλ), International Centre for Education about Auschwitz and the Holocaust του Auschwitz-Birkenau State Museum (Πολωνία), Memorial de la Shoah (Γαλλία) και το Maison d’ Izieu (Ελβετία).
  • η δημιουργία εκπαιδευτικής πλατφόρμας του ΕΜΕ (eclass), καθώς καινοτόμων εκπαιδευτικών προτάσεων διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος και της ζωής των Εβραίων της Ελλάδας κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα.
  • η οργάνωση και η διεξαγωγή σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας του ετήσιου μαθητικού διαγωνισμού με θέμα «Το Ολοκαύτωμα και οι Έλληνες Εβραίοι».
  • Η οργάνωση και η διαχείριση του Αρχείου Προφορικής Ιστορίας του ΕΜΕ, καθώς και η διενέργεια νέων συνεντεύξεων επιζώντων (α’ και β΄ γενιάς) του Ολοκαυτώματος.
  • η έρευνα και συγγραφή κειμένων για την προσωρινή έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος «Σαν πρόκες καρφώνονται οι λέξεις. Το Αρχείο Προφορικής Ιστορίας του ΕΜΕ» (Ιανουάριος 2020 – Οκτώβριος 2021).
  • οι θεματικές διαλέξεις σε πανεπιστημιακούς φοιτητές γύρω από το Ολοκαύτωμα (Πάντειο Πανεπιστήμιο, College of the Year in Athens).
  • Ιούλιος-Δεκέμβριος 2020: Συμμετοχή στο ερευνητικό έργο «Effective Social Integration of mobile EU citizens – EnVISION» συγχρηματοδοτούμενο από τη Γενική Διεύθυνση Δικαιοσύνης και Καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αντικείμενο της σύμβασης αποτελούσε η διδασκαλία ενηλίκων πολιτών και προετοιμασίας του εκπαιδευτικού υλικού πάνω σε θέματα Δημόσιας Διαβούλευσης (Work Pagkage 3, Task A.3.2: Educating Mobile EU Citizens).
  • Φεβρουάριος 2019–: Συμμετοχή στην ερευνητική ομάδα για την Μόνιμη Ελληνική Έκθεση στο Άουσβιτς με χρηματοδότηση της Βουλής των Ελλήνων με τίτλο «Να με θυμάστε, όπως σας θυμάμαι και εγώ. Έλληνες Εβραίοι στο Άουσβιτς» που θα εγκαινιαστεί το 2023 στο Κρατικό Μουσείο του Άουσβιτς-Μπιρκενάου στο Οσβιέτσιμ της Πολωνίας.
  • Ιούλιος-Δεκέμβριος 2017: Διενέργεια συνεντεύξεων επιζώντων της Κατοχής στο πλαίσιο του προγράμματος «Μνήμες από την Κατοχή» του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Βερολίνου (http://www.occupation-memories.org/en/index.html).
  • Φεβρουάριος-Ιούνιος 2014: Διεξαγωγή μεταδιδακτορικής έρευνας με θέμα την ιστορία των ιδεών και της παιδείας στο πλαίσιο της επιστημονικής δράσης «Αριστεία» με τίτλο «Η ελληνική ιστοριογραφία στον 20ο αιώνα. Προβληματισμοί για την εθνική ταυτότητα και τον εκμοντερνισμό», υπό την εποπτεία της αναπληρώτριας καθηγήτριας Έφης Γαζή (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου).
  • Απρίλιος-Δεκέμβριος 2012: Συμμετοχή σε έρευνα με τίτλο «Η νεότερη ελληνική ιστορία στον ψηφιακό χώρο: διαφύλαξη, παρουσίαση και διδασκαλία του παρελθόντος» για τη δημιουργία βάσης δεδομένων και ιστοσελίδας που συντόνισε η Έφη Γαζή (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου) που χρηματοδοτήθηκε από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση.
  • Φεβρουάριος-Ιούλιος 2011: Διεξαγωγή έρευνας για τη συγκέντρωση υλικού με στόχο την έκδοση των αθησαύριστων κειμένων του Αλέξανδρου Δελμούζου υπό την επίβλεψη του Αλέξη Δημαρά για λογαριασμό του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών/ Ιδρύματος Μανόλη Τριανταφυλλίδη. Ο τόμος εκδόθηκε το 2014 Αλέξανδρος Δελμούζος Ανάλεκτα: Η Γλώσσα είναι μόνο μέσον, ΙΝΕ/ΙΜΤ, Θεσσαλονίκη 2014.
  • Ιούνιος 2008-Ιανουάριος 2010: Διεξαγωγή έρευνας για την έκθεση με θέμα την καλλιτεχνική και λογοτεχνική δημιουργία στα σχολικά βιβλία (1860-1960), που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας σε συνεργασία με τον Αλέξη Δημαρά και την Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιανουάριος-Μάρτιος 2010).
  • Νοέμβριος 2005-2007: Συνεργασία με τον καθηγητή Βασίλη Κρεμμυδά και την Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας (Ιδρυτής: Σχολή Μωραΐτη) για την αποδελτίωση εφημερίδων 19ου και 20ου αιώνα.
Μεταπτυχιακό:
Προπτυχιακό

Ιστορία της εκπαίδευσης (εαρινό)

https://eclass.upatras.gr/courses/PDE1878/

Νεότερη και σύγχρονη ιστορία (χειμερινό)

https://eclass.upatras.gr/courses/PDE1881/

Διδακτική της ιστορίας (χειμερινό)

https://eclass.upatras.gr/courses/PDE1879/

Διδασκαλία – Μαθήματα:
  • «Escaping the Death train: The Survival Strategies of Errikos Botton», στο Borggräfe, Henning και Jah, Akim. Deportations in the Nazi Era: Sources and Research, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2023, σ. 385-403. https://doi.org/10.1515/9783110746464
  • «Το Αρχείο Προφορικής Ιστορίας του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος: Δημιουργία και προοπτικές», Ε. Χεκίμογλου και Γ. Αντωνίου, Περί Ελληνικού Εβραϊσμού, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, σ. 221-230.
  • «Ένας μικρόκοσμος στο κέντρο της Αθήνας: Το Ισραηλιτικό Δημοτικό Σχολείο Αθηνών (1940-43), Δοκιμές (υπό έκδοση).
  • «Σφαγές εβραϊκών πληθυσμών το 1821», στο Α. Κλάψης κ.ά. (επιμ.) 1821 Η Παλιγγενεσία των Ελλήνων, τόμ. Β΄: Η Επανάσταση στα πεδία των μαχών, Πεδίο (υπό έκδοση) σ. 74-77.
  • «Κόμμα Εβραϊκής Πολιτικής Ένωσης» (λήμμα), Κατερίνα Δέδε, Λεωνίδας Καλλιβρετάκης, Λίνα Λούβη, Ηλίας Νικολακόπουλος και Σωτήρης Ριζάς (επιμ.), Ιστορικό Λεξικό Ελληνικών Κοινοβουλευτικών Κομμάτων, 1844-1967, ΕΙΕ και Ίδρυμα ΒτΕ, 2022.
  • «’Όταν η πραγματικότητα ξεπερνά την φαντασία’. Οι εκπαιδευτικές επισκέψεις στο Κρατικό Μουσείο του Άουσβιτς-Μπιρκενάου», Σύγχρονα Θέματα, τχ. 150-151-152, 2021, σ. 62-70.
  • «Evdoxios Doxiadis, State, Nationalism and the Jewish Communities of Modern Greece» (Book Review), Historein, 2019, 18, no 1 (doi.org/10.12681/historein.18705)
  • «Volker Prott, The Politics of Self-Determination: Remaking Territories and National Identities in Europe, 1917-1923» (Book Review), The Historical Review/La Revue Historique, 2017, vol. 14, σελ. 257-9.
  • – Χάρης Αθανασιάδης, «Προς την οδόν αρτίας παιδαγωγίας της νεότητος του έθνους. Οι σχολικοί αγώνες στη δημόσια σφαίρα (1900-1901)», Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης, 2017, σ. 100-123.
  • «On the historiography of the language question», Historein, vol. 16, no 1-2: Greek Historiography in the 20th Opening a Research Agenda, 2017, σ. 102-119.
  • – Φίλιππος Κάραμποτ, «Η πρακτική της ομηρίας και οι προσλήψεις της: Μια πρώτη προσέγγιση», Πολυμέρης Βόγλης κ.ά. (επιμ.), Δεκέμβρης 1944: Το παρελθόν και οι χρήσεις του, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, 2017, σ. 193-219.
  • Η Ελλάδα της νεωτερικότητας. Κοινωνικές κρίσεις και ιδεολογικά διλήμματα, Καίτη Αρώνη Τσίχλη, Στέφανος Παπαγεωργίου και Αλεξάνδρα Πατρικίου (επιμ.), Παπαζήση, Αθήνα, 2014.
  • Αλέξανδρου Δελμούζου Ανάλεκτα. Η γλώσσα είναι μόνο μέσον, εποπτεία Αλέξη Δημαρά και επιμέλεια Αλεξάνδρα Πατρικίου, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας και Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών/Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, Αθήνα 2014.
  • «Ξαναδιαβάζοντας τη ‘Δίκη των τόνων’ στη συγκυρία της Κατοχής» στο Καίτη Αρώνη Τσίχλη, Στέφανος Παπαγεωργίου και Αλεξάνδρα Πατρικίου (επιμ.), Η Ελλάδα της νεωτερικότητας. Κοινωνικές κρίσεις και ιδεολογικά διλήμματα, Παπαζήση, Αθήνα, 2014, σ. 187-205.
  • «Η αξονική Νέα Ευρώπη» στο Άρτεμης Ψαρομηλίγκος και Βασιλική Λάζου (επιμ.), Από τη Νέα Ευρώπη του Χίτλερ στην Ευρωζώνη της Μέρκελ, τόμος α’, ειδικό ένθετο της εφ. Επενδυτής (12 Ιανουαρίου 2013), σ. 29-49.
  • «The Ties that Bind the Balkan Peoples» [Οι δεσμοί που δένουν τους βαλκανικούς λαούς], Turkish Review, 4/3:352-3 (στα αγγλικά).
  • «Views on the Quisling and In-exile ‘New Europe’: The Greek Case, 1941-44» [Όψεις της κούισλιγκ και της εξόριστης ‘Νέας Ευρώπης’: Η ελληνική περίπτωση 1941-44], στο Teresa Pinheiro, Beata Cieszynska και Eduardo Franco (επιμ.), Ideas of/for Europe. An Interdisciplinary Approach to European Identity, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2012, σ. 303-312 (στα αγγλικά).
  • «The Greek Delegation at the Hague Congress», [Η ελληνική αντιπροσωπεία στο Συνέδριο της Χάγης], στο Jean-Michel Guieu και Christophe Le Dréau (επιμ.), Le Congrès de lEurope à la Haye (1948-2008), Euroclio, P.I.E. Peter Lang, Βρυξέλλες κ.α. 2009, σ. 223-232 (στα αγγλικά).
  • «Να φύγουν: Οι Εβραίοι ως εχθροί της Νέας Ευρώπης στον κατοχικό Τύπο της Θεσσαλονίκης, 1941-43», στο Δέσποινα Παπαδημητρίου και Σεραφείμ Σεφεριάδης (επιμ.), Αθέατες όψεις της ιστορίας. Κείμενα αφιερωμένα στο Γιάνη Γιανουλόπουλο, Ασίνη, Αθήνα, 2012, σ. 245-258.
  • «Ψάξε ψάξε δεν θα τη βρεις. Αναζητώντας την πραγματική ταυτότητα των αναγνωστικών», Καλλιτέχνες και λογοτέχνες στα αναγνωστικά, 1860-1960, Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα, 2010, σ. 13-17.
  • «Διά την επαύριον του πολέμου. Ο ‘διάλογος’ για την Ευρώπη στις αθηναϊκές εφημερίδες του 1940», στο «Εν έτει…» 1936 – 1894 – 1940, Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού και Γενικής Παιδείας, Αθήνα, 2009, σ. 229-256.
  • «’Η Ευρώπη της Νέας Ευρώπης’: Απεικονίσεις της Γηραιάς Ηπείρου σε μία δοσιλογική εφημερίδα της Θεσσαλονίκης, 1941-44», Ίστωρ 15 (2009), σ. 213-245.
  • «Μια ‘νέα’ ιστορική περίοδος υπό συγκρότηση: Όψεις του δημόσιου λόγου των εφημερίδων Νέα Ευρώπη και Απογευματινή στην κατοχική Θεσσαλονίκη», στο Ο παράνομος Τύπος στη Βόρεια Ελλάδα, Η Έκθεση Ντοκουμέντων – Τα πρακτικά της Ημερίδας, Μορφωτικό Ίδρυμα Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης, Θεσσαλονίκη, 2009, σ. 138-148.
2023-07-04T12:19:47+03:00